שאלות ותשובות נפוצות
מה ההבדל בין לקות למידה לבין קשיי למידה ?
האם יש הפרעות הנלוות להפרעות קשב ?
מה תפקיד ביה"ס בטיפול בילד עם קשיי קשב וריכוז ?
מה מוטל על הורים לילד עם לקות למידה ?
לילדי יש קושי בקריאה, האם פניה למחנכת תועיל במקרה זה או עלולה דוקא להזיק לו ?
האם יש חשיבות למועד הטיפול בלקויות למידה ?
מהן השלכות של דחיית הטיפול בלקויות למידה ?
שלח שאלה לצוות מרכז איתנים
מה ההבדל בין לקות למידה לבין קשיי למידה ?
המונח "לקות למידה" מתייחס להפרעות כלליות הבאות לידי ביטוי בקושי שברכישה ובשימוש יכולות כמו דיבור, קריאה, כתיבה וחישוב, כמו גם ליקויים בקשב, זיכרון, מוטוריקה ותפיסה חזותית. לעיתים מתגלות בעיות של התנהגויות בתחום השליטה העצמית, תפיסה חברתית ואינטראקציה חברתית.
מניחים כי ליקויים אלו נובעים מבעיה כלשהי בתפקוד של מערכת העצבים המרכזית שבמוח, והיא בעיה מולדת.
אין לתופעה זו קשר לרמה אינטלקטואלית נמוכה או העדר מוטיבציה.
לעומת זאת "קשיי למידה" באים כתוצאה מקושי כלשהו או הזנחה סביבתית, שאינם קשורים לפגיעה מוחית.
בעזרה פרטנית, אם בתחום הוראה מתקנת, או הוראה משקמת, או הוראה מסייעת, אפשר להתגבר על הקשיים ולהביא את הילד לרמת לימוד הנדרשת בכתה רגילה.
האם יש הפרעות הנלוות להפרעות קשב ?
הפרעות רבות עלולות להתלוות להפרעות קשב.
בתסמונת של ליקויי הלמידה אין אחד הדומה למשנהו. יש הלוקה רק בהפרעת קשב וריכוז, יש הלוקים בהפרעות נוספות כגון:
חוסר אוריינטציה מרחבית, חוסר יכולת לכתוב, חוסר יכולת לקרוא, חוסר יכולת לחשב, בעיות בזיכרון, קשיים בארגון וסדר, קשיים בניהול זמן, סרבול, בעיות של מיקוד ראייה, חוסר ביטחון עצמי, רגישות נפשית יתרה, רגישות פיסית יתרה, ועוד.
מה תפקיד ביה"ס בטיפול בילד עם קשיי קשב וריכוז ?
ראשית מן הראוי שהמורים יהיו מודעים לקיומה של הבעיה אצל התלמיד המסויים, ויורידו את מידת הלחץ מהילד.
יש צורך במתן התאמות בבחינות, כגון: בחינה בעל פה, אם הבחינות נערכות בכתב - יש לתת לו זמן נוסף, בחוסר התייחסות לשגיאות כתיב, באי דרישה למחברות "יפות" ומלאות.
חשוב מאוד להיות בקשר רצוף עם ההורים, ובכל מקרה אין לשאול את הילד שאלות מביכות, אין לזלזל ברמת היכולת שלו או ברמת האינטליגנציה שלו, ואין לבטל את דבריו או להעליבו.
על ההורים מוטל כל העת לעמוד על המשמר לכל אורך לימודי ילדם, מאחר ועלולות להיות מעידות של מורים שזמנם אינו מאפשר להם להיות קשובים לבעיות תלמידיהם.
מה מוטל על הורים לילד עם לקות למידה ?
ילד הסובל מלקות למידה עלול להביך, להדאיג או להתיש את הוריו.
אם לילד הסובל מלקות למידה יש אחים שמצטיינים בלימודיהם, תפקודו הירוד יהיה צורם כפליים.
אם הצלחה, לימודית או מקצועית, ניצבת בראש סולם העדיפויות המשפחתית, תגובתם השלילית של ההורים על הכשלון של ילדם עלולה להחריף.
לילד עם לקות למידה יש התמודדויות יומיומיות עם קשייו, עם כישלונותיו, ועם אכזבותיו, ולהורים במקרה זה יש תפקיד מכריע בסיוע לילדם ובעידודו, ע"י קבלה בלתי מסוייגת של הילד ובאהבה רבה.
במקום לשקוע ברחמים עצמיים, רוב ההורים מעדיפים ובוחרים להירתם לעזרת הילד, ולחפש דרכים הולמות לשיקום למידתו.
המומחה לליקויי למידה שמכיר את הילד, את הוריו ואת קשייו, צריך להדריך את ההורים בבחירת העזרה והדרך הטיפולית ההולמים את המשפחה בכלל ואת צרכיו של הילד בפרט.
לילדי יש קושי בקריאה, האם פניה למחנכת תועיל במקרה זה או עלולה דוקא להזיק לו ?
כדי לוודא שאכן הילד מתקשה בקריאה, כדאי לפנות למחנכת ולשאול אותה באופן כללי על מצב הילד, רמת הלימודים בכלל והקריאה בפרט. אין צורך לגלות כל הערכות מוקדמות בשלב זה.
אם גם המורה עומדת על כך שיש בעיות בקריאה, מומלץ כצעד ראשוני לחזק את יכולת הקריאה בעזרת ההורים או בעזרת מורה פרטית (מתחום ההוראה המתקנת).
אם גם כאן לא הגעתם לרמה הנדרשת, יש לפנות לאבחון.
עלות האבחון היא על ההורים ולכן ניתן לפנות לאבחון באופן עצמאי לפי בחירתכם, רק בדרך זו תוכלו לעמוד באופן ודאי לגבי סוג הקשיים עמם מתמודד ילדכם ובהתאם להחליט על המשך דרככם.
האם יש חשיבות למועד הטיפול בלקויות למידה ?
או במילים אחרות, האם ניתן לדחות את הטיפול למועד נח יותר ?
ככל שהילד צעיר יותר כך עולים סיכויי ההצלחה של הטיפול.
המוח הצעיר גמיש, ונעתר בקלות לשינוי. הילד הצעיר טרם צבר כשלונות, ולא פיתח תגובות דחיה ללמידה.
לעומת הילד הצעיר, הילד הבוגר יותר, הטמיע את הפעילות העילגת, וכדי להביא אותו לתפקוד תקין, מלבד הצורך להקנות לו את המיומנות החדשה, יש צורך לעקור ממנו אל התפקוד המשובש - משימה שלעיתים קשה כפליים.
מהן השלכות של דחיית הטיפול בלקויות למידה ?
אחד המאפיינים של תסמונות הכשלון הוא התפשטות תחושת הנחיתות על תחומי תפקוד שלא מעורבים בכשלון. ההפרעה לא נשארת מבודדת, והיא נוטה למשוך ו"להדביק" אליה תחומי תפקוד בריאים.
ליקויי הלמידה יכולים "להתנפח" גם בכוחות עצמם - אפקט כדור השלג. ילד שסובל משגיאות כתיב, עלול (כדי להימנע מסיכונים) לדלל את ההבעה הכתובה שלו, ולאמץ לעצמו כתיבה לקונית ודלה. מאוחר יותר, זניחת עושר ההבעה, עלולה לנוון את האוצר הלשוני ולפגום בכישורי הקריאה של הילד.
אבחון דידקטי אבחון פסיכודידקטי הדרכת הורים
יש לך שאלה ?
יש לך התלבטות ?
רוצה לקבל תשובה ?
ניתן לפנות בקלות עם כל שאלה או התלבטות
למומחים ולמטפלים שלנו במרכז איתנים - פשוט צרו קשר